Agroenergetyka.pl

Energetyka, OZE w sieci: Agroenergetyka na FB
OZE grupa na FB / GL / Blog energetyczno - paliwowy
 
 
strona główna  Zarejestruj się  Ogłoszenia  Forum  Kontakt z Redakcją 


Artykuły
CIEKAWOSTKI
 

Samochody napędzane biogazem

Autor: Sylwia Zwierzchowska
Data: 2008-04-19
Czy wstęp jest potrzebny? Z jednej strony większości znane jest pojęcie biogazu, z drugiej zaś wciąż za mało zauważamy realnej możliwości praktycznego wykorzystania tej "zielonej energii" w życiu codziennym. Po co w ogóle idea "czystej energii"? Są dwie szkoły przedstawiające swoje "za" i "przeciw" wprowadzaniu w życie i zastępowaniu tradycyjnych źródeł pozyskiwania paliw, szeroko pojętej energii, niekonwencjonalnymi sposobami, do czego niemal każdy człowiek może przyczynić się we własnym gospodarstwie domowym. Oczywiście aktualny jest problem leżący u źródła polityki i gospodarki Państwa – fundusze, a ponadto w wielu przypadkach nieufność do innowacji.

Chcąc przedstawić jeden ze sposobów spożytkowania biogazu, wybrałam samochody napędzane tym paliwem. Sytuacja Zachodu, jeśli chodzi o realne zaistnienie takich aut, o wiele lepiej przedstawia się na rynku, aniżeli Polski.

Pod względem wdrażania nowych technologii jedno z wiodących miejsc zajmuje Szwecja, która to plasuje się na trzecim miejscu wśród krajów spalających (w specjalnie do tego przygotowanych komorach) odpady komunalne tj. 44% zostaje spalonych, podczas gdy w Polsce 95% odpadów komunalnych trafia na składowiska.

Przedsiębiorstwo komunikacji miejskiej z miejscowości Skellefteå w północnej Szwecji zakupiło 10 autobusów napędzanych biogazem. Dwunastometrowe autobusy typu low entry (niskowejściowe) z napędem na sprężony gaz, pozyskiwany jako produkt uboczny w procesie utylizacji odpadów komunalnych, mają wyruszyć na szwedzkie drogi do końca 2008 roku. Co ciekawe, "w przetargu, w którym udział wzięła większość największych europejskich producentów autobusów, oferta polskiej firmy została uznana za najkorzystniejszą."
"Solaris Urbino 12 LE dla miasta Skellefteå będzie cechować innowacyjne rozwiązanie - zbiorniki gazu wkomponowano w przedniej części dachu. Dzięki temu wysokość autobusu nie będzie większa niż 3,5 metra. Ponadto autobusy wyposażone zostaną w tzw. pakiet skandynawski, w skład którego wchodzą m.in.: podgrzewana podłoga, dodatkowe nagrzewnice przestrzeni pasażerskiej i miejsca pracy kierowcy, podwójne oszklenie, dodatkowa izolacja, drzwi wykończone uszczelkami silikonowymi, łańcuchy na koła, automatyczny system gaśniczy, system "zimnego" startu silnika i ładowanie akumulatora. Wyprodukowanie autobusów napędzanych biogazem, oznacza poszerzenie palety produktów o kolejne alternatywne źródło energii."


Rys. 1 Projekt autobusu napędzanego biogazem dla szwedzkiego miasta Skellefteå, źródło: [4]


MERCOSUR-a pomysł na bio-auto

Większość farmerów należących do czwórki MERCOSUR (Wspólny Rynek Południa) tj. Argentyny, Brazylii, Paragwaju i Urugwaju generuje niemalże całe dzienne zapotrzebowanie na energię w postaci biogazu, którego głównym składnikiem jest metan. Rolnicy wykorzystują do jego produkcji bioodpady z własnych gospodarstw. Teraz wyobraźmy sobie, że większość transportu publicznego korzysta z elektrycznych pojazdów z wspomnianych biogazowych generatorów. Samochody skonstruowano w Foz de Iguaçu, czyli na granicy Argentyny, Brazylii i Paragwaju, przy wykorzystaniu MERCOSUR-owskich części i technologii. Ta wizja nurtuje FIATA i Itaipu Binacional – dwu-narodową (Brazylia i Paragwaj) firmę, która zbudowała i napędza zaporę wodną na rzece Parona (Itaipu Dam) dostarczającą energii dla potrzeb mieszkańców południowej Brazylii. Istnieje już prototyp elektrycznego samochodu (patrz rys. 2 i rys. 3) stworzonego na bazie modelu FIATA Palio. FIAT oraz IB twierdzą, iż udoskonalają swoją wersję samochodu, a ponadto będą produkować elektryczne autobusy, ciężarówki oraz traktory.
Zainteresowanie FIATA taką wizją jest oczywiste: chce być producentem, który zainicjuje budowę podobnej fabryki, obstawi rynek MERCOSUR i być może rozpocznie sprzedaż w innych krajach.
Jaki jest zwrot Itaipu Binacional (IB)? Wydaje się, że bieżąco rolnicza produkcja energii jest konsumowana głównie przez Brazylię (np. wzrasta liczba producentów drobiu w Paranie, którzy wydają US$125 milionów rocznie na energię) i kalkuluje się, że jeśli gospodarstwa będą generować znaczące porcje zielonej energii to uwolni to część produkcji Itaipu od dotacji. Oczywiście IB akcentuje, że kompostownie zredukują odpady rolnicze oraz nieznaczną ilość użytego do spalania węgla, podczas gdy elektryczne samochody zahamują konsumpcję płynnych paliw, czy emisję związaną z ich spalaniem, a co za tym idzie nastąpi poprawa jakości środowiska naturalnego oraz zostaną zahamowane drastycznie postępując e zmiany w klimacie.
Bieżący prototyp samochodu może zaledwie osiągnąć prędkość 130 km/h, a tankowanie zajmuje osiem godzin. FIAT wraz z IB mają nadzieję, że w przeciągu czterech lat będą w stanie zaoferować lepszą wersję auta, który pociągnie do 150 km/h, a tankowanie zajmie zaledwie 20 minut.


Rys. 2. Źródło: [5]


Rys. 3. Źródło: [5]

Autor:
Sylwia Zwierzchowska
Studentka V roku Politechniki Świętokrzyskiej na Wydziale Budownictwa I Inżynierii Środowiska

Bibliografia:
[1] Maria Żygadło "Gospodarka odpadami komunalnymi", wydane: Kielce : Wydaw. Politechniki Świętokrzyskiej, 1999.
[2] Dariusz Więcławski "Solarisy Urbino na bio-gaz pojadą do Szwecji", http://www.infobus.pl/text.php?id=11413, 31.05.2007
[3] Tłumaczenie z Keith R "A MERCOSUR Car Run on Biogas and Electricity?", http://www.temasactuales.com/temasblog/?p=192, 11.07.2007
[4] http://www.infobus.pl/text.php?id=11413
[5] http://www.temasactuales.com/temasblog/?p=192
 
strona główna | polityka prywatności | nota prawna | partnerzy | kontakt | mapa serwisu | REKLAMA
Projekty HVAC | turbiny wiatrowe | Forum OZE
Copyright © Agroenergetyka.pl | design: Projekty internetowe