Agroenergetyka.pl

Energetyka, OZE w sieci: Agroenergetyka na FB
OZE grupa na FB / GL / Blog energetyczno - paliwowy
 
 
strona główna  Zarejestruj się  Ogłoszenia  Forum  Kontakt z Redakcją 


Artykuły
CIEKAWOSTKI
 

78 Międzynarodowy Salon Samochodowy - Genewa Motor Show 2008

Autor: Sylwia Zwierzchowska
Data: 2008-05-05
W Międzynarodowym Salonie Samochodowym w Genewie w dniach od 6 do 16 marca niemiecka firma BRA GmbH, specjalizująca się w napędzie gazowym, wraz ze swoimi partnerami PGO Automobils and gasmobil, zaprezentowała roadstera z turbo silnikiem napędzanym gazem naturalnym lub biogazem. PGO jest francuską firmą zajmującą się produkcją sportowych samochodów bazując na pomyśle Porsche 356. Udowadnia jednocześnie, że można stworzyć pojazd łączący w sobie klasę i ekologiczne rozwiązania. Taki właśnie jest prototyp Cévennes Turbo-CNG. Dzięki turbodoładowanemu silnikowi o pojemności 1,6 litra i mocy 150 KM ma duże przyspieszenie. W ciągu sześciu i pół sekundy rozwija swoja prędkość od 0 do 100 km/h, a emisja CO2 wynosi 118 g/km, chyba że jako paliwo stosuje się wyłącznie biogaz, wtedy emitowany CO2 przyjmuje się za neutralny dla środowiska. Wzniecany pył i sadza nie są żadnym problemem, a naturalnie napędzany roadster emituje wielokrotnie mniej tlenków azotu aniżeli konwencjonalnie zasilane samochody sportowe. Co więcej, średnia konsumpcja to ok. 4,6 litra na 100 kilometrów, a zasięg to 450 km.

Pojazd jest na razie prototypem, ale w każdej chwili może wejść do seryjnej produkcji. Producent szacuje koszt jednego egzemplarza na 48 000 Euro. Problem może być ze stacjami, na których można by było zatankować podobne auto. Za naszą zachodnią granicą sieć stacji CNG rozwija się dosyć szybko, ale w Polsce znalezienie takiej może być bardzo kłopotliwe.

Tabela 1. Specyfikacja auta Cévennes Turbo-CNG

Przepisy, a emisja szkodliwych gazów jako efekt spalania benzyny

Ilość zużywanej energii w sektorze ruchu drogowego - niestety - nadal rośnie (w przeciwieństwie do innych sektorów). Dlatego też najbardziej istotne jest "przełączenie" tego sektora na energię odnawialną.

Jednakże właśnie wielkość przemysłu naftowego i samochodowego oraz jego jednolita struktura bardzo utrudniają te przemiany.

Komisja Europejska chce włączyć producentów paliw do walki ze szkodliwymi emisjami dwutlenku węgla jako efektu spalania benzyny i oleju napędowego. Zdaniem Güntera Verheugena, komisarza Unii Europejskiej do spraw przemysłu i przedsiębiorczości, w kwestii redukcji CO2 potrzebna jest współpraca, a więc w działania powinny być zaangażowane nie tylko koncerny samochodowe, ale także inne związane z branżą motoryzacyjną firmy, w tym także paliwowe.

Unia Europejska stara się zaktywizować branżę motoryzacyjną, wprowadzając określone wymogi. Nowa dyrektywa zapowiada stopniowe wprowadzanie standardów, które mają od 2011 do 2020 roku doprowadzić do zmniejszenia emisji CO2 na etapie produkcji, transportu i spalania paliw o 10%. Wynik ten przełoży się na zmniejszenie ilości wydzielonego do atmosfery CO2 o ok. 500 mln ton (to tyle, ile dziś emitują łącznie Szwecja i Hiszpania).

Dyrektywa zakłada także zwiększenie udziału biopaliw w rynku. Proponuje się wprowadzenie do sprzedaży odpowiednio oznakowanego gatunku paliwa, z 10-procentową zawartością etanolu. Zgodnie z dzisiaj obowiązującymi przepisami paliwo sprzedawane jako benzyna albo olej napędowy może zawierać do 5% biokomponentów. Aby sprzedaż takiego paliwa była bezpieczna, tzn. aby do powietrza nie przenikały szkodliwe związki organiczne, stacje benzynowe będą musiały być wyposażone w specjalne filtry.

Od początku 2009 r. mają także obowiązywać ostrzejsze normy dotyczące ON przeznaczonego dla transportu. Zawartość siarki nie będzie mogła w nim przekraczać 10 ppm (obecnie jest to 50 ppm). Dopuszczalny limit, uważanych za rakotwórcze, węglowodorów poliaromatycznych zostanie natomiast zmniejszony o jedną trzecią - do 8%.

Autor:
Sylwia Zwierzchowska
Studentka V roku Politechniki Świętokrzyskiej na Wydziale Budownictwa I Inżynierii Środowiska

Bibliografia:
[1] http://www.zieloni.org.pl/articles.php?id=1000
[2] pgo.cngpower.eu
[3] "Time for gas" LPG & CNG Magazine, III-IV 2008
[4] "Moto", Moment obrotowy, Grzegorz Wojtyrowski,
[5] www.autografia.pl "PGO Cévennes Turbo-CNG: Stylowo i ekologicznie", Tomasz Popławski
[6] "Ekologiczne paliwa to nie wszystko", Magdalena Czarkowska, Flota nr 1 (33) 2007
 
strona główna | polityka prywatności | nota prawna | partnerzy | kontakt | mapa serwisu | REKLAMA
Projekty HVAC | turbiny wiatrowe | Forum OZE
Copyright © Agroenergetyka.pl | design: Projekty internetowe