Agroenergetyka.pl

Energetyka, OZE w sieci: Agroenergetyka na FB
OZE grupa na FB / GL / Blog energetyczno - paliwowy
 
 
strona główna  Zarejestruj się  Ogłoszenia  Forum  Kontakt z Redakcją 


Artykuły
BIOPALIWA PŁYNNE
 

Najczęściej zadawane pytania (FAQ) - Biodiesel

Data: 2015-01-23

Jakie silniki/pojazdy zaadaptowano do zasilania roślinnym olejem posmażalniczym przy pomocy waszego zestawu konwertującego?


Lista silników/pojazdów wykorzystujących nasz zestaw konwertujący obejmuje powszechnie znane marki takie jak: Chevy, Citroen, Cummins, Detroit, Ford, Fuso, Isuzu, Kubota, Mazda, Mercedes, Mitsubishi, Nissan, Powerstroke, Peugeot, Polaris, Toyota, Yanmar, Volkswagen, Volkswagen TDI, Volvo.


Na powyższej liście reprezentowane są samochody osobowe, ciężarowe, autobusy, traktory, generatory prądu oraz pojazdy z napędem na cztery koła (4 wheeler).


Czy można stosować olej roślinny jako paliwo silnikowe w silnikach o bezpośrednim wtrysku paliwa (DI engines)?


Jeśli chodzi o stosowanie oleju roślinnego jako paliwa w silnikach z bezpośrednim wtryskiem (DI) to przy zastosowaniu naszego zestawu konwertującego jest to możliwe. Jednak ponieważ w tym temacie pojawiło się wiele dezinformacji zagadnienie to wymaga dogłębniejszego potraktowania. Dlatego poświęciliśmy temu tematowi odrębną sekcję w naszym serwisie pod tytułem silnik TDI a IDI. Informacje, które tam znajdziesz na pewno pomogą Ci wyrobić sobie swoje zdanie w tej, jakże istotnej kwestii.


Czy stosowanie oleju roślinnego może spowodować zapchanie (zakoksowanie) końcówek wtryskiwaczy?


Zakoksowanie wtryskiwaczy wywoływane jest przez niekompletnie spalone paliwo , pozostawiające na końcówkach wtryskiwaczy cząstki węgla. Powoduje to, że profil rozpylania jest zakłócony i zniekształcony. Konsekwencją złego rozpylania jest zwiększenie ilości niespalonego paliwa. Zjawisko to nasila się w bardzo szybkim tempie.


Jeśli już raz pojawił się problem z koksowaniem wtryskiwaczy (i upośledzonym spalaniem), jest bardzo prawdopodobne, że ujawni się on na przebiegu 1600km (1000 mil), stale się nasilając.


Objawami zakoksowania końcówek wtryskiwaczy są: utrudniony rozruch silnika, nadmierne dymienie, drastyczne zwiększenie zużycia paliwa oraz znaczny spadek mocy silnika.


W żadnym z silników zarówno bez wtrysku bezpośredniego jak i z wtryskiem bezpośrednim, które adaptowaliśmy przy pomocy naszego zestawu, nigdy nie pojawił się problem zakoksowania wtryskiwaczy.


Co więcej, nigdy nie przedstawiono nam jakichkolwiek dowodów, które skłoniłyby nas do myślenia że to może stanowić problem. Kiedy słyszę kiedy ktoś mówi, że silnik z wtryskiem bezpośrednim (DI) zasilany olejem roślinnym (SVO) będzie stwarzał problemy, proszę o podanie Ąródła skąd ma taka informację oraz czy ma na to jakieś dowody. Jak się okazuje do tej pory nigdy jeszcze nie przedstawiono żadnych dowodów na złe funkcjonowanie silnika na oleju roślinnym wykorzystującym nasz zestaw.


Najbliżej do stanu faktycznego opisywanego jako zakoksowanie wtryskiwaczy było w przypadku pewnej uczelni/uniwersytetu, która eksploatowała generator na niepodgrzewanym oleju roślinnym, co już po 25 godzinach pracy spowodowało zakoksowanie wtryskiwaczy.


Z drugiej jednak strony, dokonaliśmy adaptacji układów zasilania w wielu silnikach DI (z wtryskiem bezpośrednim), które pokonały na oleju roślinnym bez żadnych problemów ponad 16.000 kilometrów (ok. 10,000 mil lądowych).


Warto nadmienić, ze są to samochody naszych klientów.


Samochody VW z napędem TDI (w Niemczech) wykorzystując olej roślinny przejechały ponad 96.000 km (60,000 mil)


Także jeden z takich pojazdów (TDI) w USA osiągnął do tej pory na oleju roślinnym przebieg ponad 96.000 km (60,000 mil).


Czy mogę stosować olej roślinny/olej posmażalniczy (SVO/WVO) jeśli wtrysk paliwa w moim samochodzie jest sterowany komputerowo?


Przekonanie, że w przypadku komputerowego sterowania wtryskiem paliwa, nie można stosować oleju roślinnego/posmażalniczego jest kolejnym mitem.


Nasz zestaw zainstalowaliśmy w 7 silnikach różnych firm z układem wtrysku sterowanym komputerowo. Żaden z nich nie zareagował negatywnie po tym jak po raz pierwszy przełączyliśmy zasilanie z ON na olej roślinny i od tego momentu cały czas sprawuje się bardzo dobrze.


Jeśli chodzi o różne rodzaje układów wtrysku: sekwencyjny (rotacyjny), liniowy (inline), common rail oraz z pojedynczymi wtryskiwaczami; do wszystkich z powodzeniem adaptowaliśmy nasz zestaw. Funkcjonują one teraz świetnie, nawet przy zasilaniu olejem posmażalniczym.


W przypadku zasilania w układzie CAV, pojazd adaptowano naszym zestawem konwertującym całkiem niedawno, więc obecnie jest on poddawany dokładnym obserwacjom, po to aby wkrótce wydać jak najbardziej adekwatną ocenę.


Czy mogę stosować olej roślinny/posmażalniczy jako paliwo w samochodach z systemem Common Rail, po zainstalowaniu Waszego układu konwertującego?


Tak, z powodzeniem.


Obawiam się, że stosując olej roślinny jako paliwo do mojego pojazdu, doprowadzę do drastycznego zmniejszenia żywotności układu wtryskowego. Czy możecie rozwiać moje obawy?


Twoje obawy są bezpodstawne. Wspaniałą zaletą jazdy na oleju roślinnym jest to, że umożliwia on o wiele lepsze smarowanie silnika niż niskosiarkowy olej napędowy. Oznacza to, że stosowanie oleju roślinnego jako paliwa nie skraca, lecz wydłuża żywotność układu wtryskowego.


Pozwolę sobie w tym miejscu na małą dygresję: Jeden z klientów, który zamontował w swoim już wiekowym samochodzie nasz zestaw konwertujący, dowiedział się w warsztacie naprawczym, że mimo zużycia eksploatacyjnego uszczelek, układ wtryskowy funkcjonował bardzo dobrze. Działo się tak za sprawą doskonałych własności smarnych oleju roślinnego, który utrzymywał silnik "przy życiu".

 
strona główna | polityka prywatności | nota prawna | partnerzy | kontakt | mapa serwisu | REKLAMA
Projekty HVAC | turbiny wiatrowe | Forum OZE
Copyright © Agroenergetyka.pl | design: Projekty internetowe