Agroenergetyka.pl

Energetyka, OZE w sieci: Agroenergetyka na FB
OZE grupa na FB / GL / Blog energetyczno - paliwowy
 
 
strona główna  Zarejestruj się  Ogłoszenia  Forum  Kontakt z Redakcją 


Artykuły
ROŚLINY I ZIARNO
 

Jatrofa – przyszłość biopaliw?

Autor: Redakcja (redakcja@agroenergetyka.pl), Źródło: Noble Bank
Data: 2009-05-09
Atrakcyjność jatrofy wynika przede wszystkim z tego, że nie jest rośliną jadalną, a także jest mało wymagająca jeśli chodzi o warunki upraw – do prawidłowego rozwoju nie potrzebuje dużych ilości wody.

Chęć ograniczenia emisji dwutlenku węgla skłoniła wiele wysoko uprzemysłowionych państw do wspierania badań mających na celu wynalezienie alternatyw dla paliw konwencjonalnych. Jedną z nich okazały się biopaliwa, czyli paliwa powstałe z przetwórstwa produktów żywych organizmów, głównie roślinnych. Do najbardziej znanych surowców wykorzystywanych w produkcji biopaliw zaliczamy olej rzepakowy, sojowy czy palmowy, zboża uprawne, a także trzcinę cukrową. O ile pionierskie kroki w zakresie wykorzystywania biopaliw do produkcji energii spotkały się z dużym uznaniem praktycznie na całym świecie, to z czasem zaczęły do nas docierać negatywne konsekwencje tego działania, odzwierciedlone głównie w znaczących wzrostach cen żywności. Jednym z najczęściej podnoszonych zarzutów jest wypieranie upraw na potrzeby żywieniowe przez uprawy na rzecz zakładów rafineryjnych.

Niedawny test dokonany przez jedną z nowozelandzkich linii lotniczych jest sygnałem wskazującym, że konflikt "żywność kontra paliwa" (z ang. "food versus fuel") może będzie rozwiązać. Na początku grudnia zeszłego roku Air New Zealand wysłało w przestworza Boeinga 747, w którym jeden z jego czterech silników napędzany był biopaliwową mieszanką przygotowaną na bazie jatrofy, pochodzącego z Ameryki Południowej oleistego krzewu o niejadalnych owocach. Test wypadł pomyślnie, co pozwala całkiem poważnie spojrzeć na szersze zastosowanie tej byliny jako alternatywnego materiału wsadowego do produkcji biopaliw.

Atrakcyjność jatrofy wynika przede wszystkim z tego, że nie jest rośliną jadalną, a także jest mało wymagająca jeśli chodzi o warunki upraw (do prawidłowego rozwoju nie potrzebuje dużych ilości wody). To jednak nie wszystko. Jak dowiodła kontrolowana przez amerykańskiego giganta przemysłowego Honeywell firma UOP, dostawca paliwa na potrzeby testu organizowanego przez Air New Zealand, produkowane na bazie jatrofy paliwo lotnicze może zastąpić paliwo konwencjonalne bez potrzeby dokonywania zmian w obecnie funkcjonujących silnikach samolotowych. Co więcej, paliwo z wkładem z jatrofy charakteryzuje się lepszymi parametrami: daje nieco więcej energii oraz ma niższą temperaturę zamarzania. Jeśli chodzi o wydajność upraw, to wieloletnie krzewy jatrofy są w stanie dać więcej oleju niż soja, a pierwszych efektów upraw można się spodziewać już po dwóch latach.

Obecnie produkcja paliwa z jatrofy w UOP pokrywa jednorazowe potrzeby wynikające z chęci przeprowadzenia testu, ale firma w ciągu kilku lat gotowa jest rozbudować swoje możliwości produkcyjne na tyle, aby wzbudzić zainteresowanie zakładów rafineryjnych. Naukowcy podkreślają jednak, że problemem w przejściu na masową produkcję jatrofy mogą być jej stosunkowo niewielkie zasoby i brak doświadczenia w jej uprawach. Roślina ta nigdy nie była profesjonalnie uprawiana, co mocno utrudni utrzymywanie stałości zbiorów, przynajmniej w pierwszych latach kultywacji. Ten problem nie istnieje w przypadku innych, dużo lepiej znanych roślin uprawnych wykorzystywanych do produkcji biopaliw, co nie oznacza jednak, że część z obecnych producentów nie rozważy przejścia na nowe, obiecujące źródło energii, jakim jest jatrofa. fot. istockphoto.com fot. istockphoto.com fot. istockphoto

Maciej Onoszko
Private Banking nr XXIII luty/marzec
 
strona główna | polityka prywatności | nota prawna | partnerzy | kontakt | mapa serwisu | REKLAMA
Projekty HVAC | turbiny wiatrowe | Forum OZE
Copyright © Agroenergetyka.pl | design: Projekty internetowe